Klockan är snart halv fem och jag kom precis hem efter min andra skoldag. Jag är frusen och slut i huvudet men framför allt är jag hungrig. I går åt vi hamburgare till middag och efter det förberedde jag en aningen spartansk matlåda innehållande endast en liten biff som jag idag på lunchen hade planerat intaga, tillsammans med några spenatblad och en klick dressing i separat låda. Problemet var bara att jag igår kväll var så förvirrad av alla nya intryck, människor och tider, och så tom i huvudet efter en intervju att det krävdes en enorm ansträngning när jag skulle ta mig igenom mina kvällsrutiner. Vad behöver man ha med sig när man ska gå ut och röka en cigarett? Vad gör man när man är klar med det? Vilken tandborste är min? Vad ska jag ta med mig till sängen?  Mina sista krafter gick alltså åt när jag kämpade mig igenom hela den procedur som jag genomför varje kväll (vanligtvis med lite mindre möda). Så jag glömde så klart att ställa matlådan i kylen innan jag gick och la mig. Jag lyckades även smörja in ansiktet med dagkräm istället för nattkräm och kunde inte komma till ro förrän jag gått upp och kladdat på rätt smörja. När jag sedan åter lagt mig bekvämt insåg jag snart att jag glömt mobilladdaren i vardagsrummet och när jag grymtande tog mig ur sängen igen för att hämta sladden så snubblade jag över delar av en halvfärdig förvaringsmöbel som någon jävel lagt mitt på golvet i hallen. Jag hade skällt och svurit om det inte varit så att den där jävla jäveln var jag.

Egentligen vet jag att jag behöver ha en cigg, en tändare, nycklar och telefon (så att jag under tiden jag röker kan nöta bana 440 på CandyCrush om och om igen trots att jag redan klarat den för längesedan men aldrig lyckas få mer än en stjärna) med mig ut när jag ska röka. Jag vet också att jag när jag kommit in ska ta av skorna, hänga upp jackan, sätta upp håret, dra bak luggen med det svarta diademet, tvätta händerna och sedan ansiktet. Därefter ska jag borsta tänderna med den spretiga, blåa tandborsten som är min för att jag borstar för hårt och håller på Chelsea. Den rosa med bruna borst är Daniels för han håller på Liverpool och rosa och rött ligger nära varandra på färgskalan, och så snusar han. När jag är klar i badrummet ska jag se till att ha mobil, mobilladdare, anteckningsblock, lypsyl och handkräm med mig till sovrummet. 

Jag vet ju egentligen allt detta eftersom jag tränat in rutinerna och har lite minnesknep för att inte fastna och bli stående eller följa någon impuls och börja pyssla med annat än det jag ska. Jag vet inte hur det funkar för neurotypiska människor, men när man har ADHD går de vardagliga bestyren liksom inte per automatik, utan kräver fokus. Det beror på att de kognitiva funktionerna fungerar lite annorlunda hos till exempel mig. Om jag ska försöka förklara det med egna ord så kommer jag få sitta här hela natten eftersom jag egentligen vill göra sju andra saker samtidigt just nu och därför tappar tråden mellan varje ord jag skriver. Istället tycker jag att ni ska läsa om det HÄR. Min fantastiska mamma tipsade mig om sidan för säkert flera månader sedan och jag har varit på väg att knappa in adressen flera gånger men sedan glömt bort det igen innan fingrarna nått hela vägen fram till tangenterna. Idag kom jag att tänka på den när jag egentligen skulle räkna matte. 

Tanken var att jag skulle skriva om flera intressanta möten jag varit med om idag och alla reflektioner kring dem, men om jag inte rundar av nu så blir kortslutningen som råder i mig just nu permanent.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar