Pro Drop-out

Jag vill börja plugga igen. På komvux. Jag har försökt bli klar med mina gymnasiebetyg så länge nu, utan att lyckas. Jag vill inte kunna skylla min livsstiltje på att jag inte har möjligheten att söka en utbildning. 

2004 började jag i ettan på gymnasiet. Jag hade missat en hel del av nian eftersom jag blivit sjuk i anorexi. Trots det hade jag fått hyfsat bra slutbetyg eftersom mina lärare visste hur duktig jag egentligen var. Under mitt första gymnasieår blev jag sjukare och hoppade av och sjukskrevs när det var några veckor kvar av vårterminen. Jag lyckades ordna så att jag fick betyg i några ämnen under sommaren. 

2005 började jag tvåan enligt planerna. Gick samhälle med ekonomisk inriktning, utan att veta varför. Allt jag kunde tänka på var mat och kropp och jag visste nog från början att jag var för sjuk för att gå i skolan. Efter någon månad blev jag sjukskriven och gick hemma och väntade på att få en plats på behandlingshemmet Capio AnorexiCenter i Varberg. När jag kom hem igen fick jag ha praktik i väntan på att börja om årskurs två. 

2006 började jag tvåan igen. Jag hade bott ensam i mormors lägenhet under sommaren och lurat i min familj att jag mådde bra, när jag i själva verket ätit och spytt för många tusen under flera månader. Jag gick inte många veckor i skolan innan jag var tvungen att erkänna mig besegrad av bulimin ännu en gång. Jag blev sjukskriven igen och mamma fick ta tjänstledigt för att vara hemma och passa mig så att jag inte skulle trilla av pinnen i väntan på en ny plats på behandlingshemmet. När jag återvände fick jag praktik igen.

2007 pluggade jag faktiskt en hel termin på komvux. 

2008 påbörjade jag en ny komvuxtermin på våren, ungefär i samma veva som jag började jobba extra på Max. Jag läste bland annat Naturkunskap B och skulle skriva ett arbete om ADHD. Ju mer jag läste desto mer insåg jag att det handlade om mig. Så jag tjatade mig till en utredning och fick en diagnos, ungefär samtidigt som jag fick tillgång till min första lägenhet. Studierna fick skjutas på framtiden och ge plats åt min något sena tonårsrevolt. 

2009, på våren försökte jag läsa två kurser medan jag jobbade ganska mycket. Sedan sa jag upp mig, fick nytt jobb och hoppade av skolan. På hösten började jag på Fridhems Folkhögskola, men det höll bara i drygt ett halvår. 

2010 tror jag att jag testade att plugga på distans i någon vecka innan jag gav upp. På hösten gick jag på komvux och blev sjukskriven när det var tre veckor kvar av terminen. 

Jag har alltså lagt en hel del tid på gymnasiestudier. Detta till trots har jag inte ens skrapat ihop hälften av antalet poäng som krävs för att ha behörighet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar